Scrumbord (Kanban bord) voor projecten
Een scrumbord wordt regelmatig gebruikt in projecten. Het is een systeem om visueel met kaartjes te signaleren wanneer iets nodig is. Een scrumbord wordt ook vaak een kanban bord genoemd. Kanban komt van het Japanse 'kan' (visueel) en 'ban' (kaart of bord). Het zijn dus in praktijk synoniemen van elkaar.

Hoe werkt een scrum bord?
Een scrum bord is opgedeeld in verticale kolommen (todo, doing, done). Indien nodig kunnen er extra kolommen worden toegevoegd. Bijvoorbeeld een kolom 'backlog' voor taken die nog niet gestart kunnen worden. Werkzaamheden waarbij een kwaliteitskeuring nodig is worden vaak in de 'review' kolom gezet. Een scrum bord zal ook 'swimlanes' bevatten. Een swimlane is een horizontale rij die verschillende categorieën activiteiten kan onderscheidden. Door de kolommen en rijen wordt het scrum bord in feite opgedeeld in verschillende onderdelen. Het bord wordt meestal gebruikt tijdens een voortgangsoverleg of 'standup'. Het resultaat is dat overzichtelijk wordt weergegeven welke werkzaamheden er verwacht, onder handen en afgerond zijn.

Met Prinzi heeft elk project een eigen scrum / kanban bord. Probeer het 30 dagen vrijblijvend uit!
Digitaal Scrum / Kanban bord in Prinzi!
Automatisch een digitaal scrum / kanban bord voor elk project. Hou het overzicht!
Kanban rapportage
Digitaal Scrum / Kanban bord in Prinzi
In Prinzi beschikt elk project over meerdere digitale Scrum / Kanban borden. Deze zijn gekoppeld aan de product breakdown structure. Ze worden automatisch ingericht en alle werkzaamheden hebben een eigen plek. Zo wordt voor elk product (of deliverable) een swimlane aangemaakt. Deze zijn door middel van zelf op te geven kleuren goed herkenbaar. De onderliggende werkpakketten worden er automatisch ingezet en zijn 'sleepbaar' van links naar rechts. Op deze manier blijft het overzicht altijd actueel!
Voordelen van een scrum / kanban bord
Voor iedereen is in één oogopslag zichtbaar wat er van hem / haar verwacht wordt. Het brengt structuur en rust in het project. Andere voordelen zijn:
1. Teamgevoel
Doordat al het onderhanden werk zichtbaar wordt ontstaat er meer teamgevoel. Is een collega druk met veel werkzaamheden? Het is zichtbaar voor andere teamleden die hulp kunnen bieden.
2. Minder verwarring
De vraag 'dat zou jij toch doen?' zal niet meer gesteld worden. Door het overzicht zullen werkzaamheden minder snel over het hoofd gezien worden. Daarnaast worden ze ook bij iedereen op het persoonlijke dashboard weergegeven.
3. Vroeg bijsturen
Door het overzicht te gebruiken in besprekingen kan er vroeg worden bijgestuurd. Komt iets niet op tijd af? De gevolgen in de planning kunnen direct bekeken worden.
Hoe werkt de online project management software?
Prinzi is een online SaaS (Software as as Service) applicatie. Het werkt met alle bekende internet browsers (Edge, Firefox, Chrome, Safari, etc). Onze online project management software is dus te gebruiken vanaf elke locatie met een internetverbinding. Het is laagdrempelig, Nederlandstalig en direct in gebruik te nemen zonder installatie, configuratie of implementatie. Het is dus plug & play!


Automatisch een digitaal scrum / kanban bord voor elk project. Hou het overzicht!