Overslaan en naar de inhoud gaan

PRINCE2 is een acroniem van Projects in Controlled Environments, versie 2. Het is een methode voor projectmanagement. De methode is gericht op het management, de besturing en de organisatie van een project. PRINCE2 Projectmanagement is ontwikkeld door de Britse semioverheidsorganisatie Office of Government Commerce (OGC).

PRINCE2 Projectmanagement principes

PRINCE2 Projectmanagement kent de volgende basisprincipes:

  • Zorg constant voor zakelijke rechtvaardiging
  • Leer van ervaringen
  • Definieer vooraf de rollen en verantwoordelijkheden
  • Deel het project op in beheersbare stadia
  • Escaleer alleen bij uitzonderingen
  • Plan en stuur op producten
  • Schaal de methode waar nodig

Deze principes fungeren als rode draad voor verschillende functies in Prinzi

  Prince2 project management

Zorg constant voor zakelijke rechtvaardiging

Een continue afweging om wel of niet door te gaan met (onderdelen van) het project. Dit is alleen mogelijk als er:

  • Een business case is geschreven
  • De projectadministratie in orde is

Door de investeringen regelmatig te toetsen aan de verwachtte baten kan bepaald worden of het project nog steeds 'levensvatbaar' is. De project administratie is daar een cruciale factor in. Aan de hand van de project administratie is te toetsen of de verwachtte investering niet hoger uit gaat vallen dan vooraf was begroot. In Prinzi is het daarom mogelijk om onder andere:

  • De project administratie te bekijken
  • Een forecast te maken
  • De voortgang te monitoren
 

Zakelijke rechtvaardiging
Zakelijke rechtvaardiging, klik om te vergroten

Leren van ervaringen

Het leren van ervaringen wordt ook wel 'lessons learned' genoemd. Organisaties die beter willen worden in het uitvoeren van projecten doen er verstandig aan om deze lessons learned vast te leggen. Dit kan onder andere bij de overgang naar een nieuwe fase van het project. Naast het vastleggen van de geleerde lessen dienen deze natuurlijk ook geïmplementeerd te worden. Door de lessen in Prinzi vast te leggen en toe te kennen aan een eigenaar kan de daadwerkelijke implementatie er van bijgehouden worden. Op deze manier groeit de organisatie naar hoger niveau van projectmanagement. 

 

Lessons learned
Lessons learned, klik om te vergroten

Definieer vooraf de rollen en verantwoordelijkheden

Welke rol binnen het project iemand ook heeft, Prinzi is voor iedereen van toegevoegde waarde. In eerste instantie voor de projectmanager die op een makkelijke manier zijn project kan administreren. Maar ook voor teamleden, de stuurgroep en andere stakeholders kunnen op verschillende manier gebruik maken van de functionaliteiten en rapportages uit Prinzi. 

   

Deel het project op in beheersbare stadia

Een projectfase wordt in Prinzi een component genoemd. Voorbeelden van componenten zijn:

  • Ontwerpfase
  • Ontwikkelfase
  • Implementatie 
  • Test
  • Acceptatie

De componenten (ook wel projectfases) zijn door de gebruiker flexibel in te richten. Hierdoor is Prinzi voor elk soort project bruikbaar. Bij elke fase kunnen vervolgens producten en werkpakketten toegevoegd worden.

     

    Project fasering
    Project fasering, klik om te vergroten

    Escaleer alleen bij uitzonderingen

    Het kunnen sturen op uitzonderingen is alleen mogelijk als je deze goed kunt detecteren. In Prinzi worden de mogelijke uitzonderingen in de loglijsten, forecast en rapportages automatisch gemarkeerd met een oranje kleur. Op deze manier ben je er zeker van dat een mogelijke afwijking tijdig wordt gedetecteerd!

    Daarnaast werkt de applicatie met een prioriteiten model. Items in Prinzi kennen de volgende prioriteiten:

    • Laag
    • Middel
    • Hoog

    Afhankelijk van de prioriteit zullen de items wel / niet worden meegenomen in de rapportages.

     

    Uitzonderingen
    Uitzonderingen, klik om te vergroten

    Plan en stuur op producten

    De producten in het project vormen de basis voor onder andere budget, planning, tijdregistratie, financiële administratie en rapportage. In Prinzi worden deze producten aangemaakt in de product breakdown structure. De gehele sturing van het project vindt vervolgens plaats op basis van de aangemaakte producten.

     

    Producten
    Producten, klik om te vergroten

    Schaal de methode waar nodig

    Net als in Prince2 zijn alle tools die nodig zijn om een project uit te voeren aanwezig. Het is aan de gebruiker om te bepalen welke van deze tools hij / zij wilt gebruiken.